szerda, szeptember 14, 2005

Rebranding, belső PR

Hangzatos szavak ezek. Főleg egy új kollégától, aki nagy lelkesedéssel bár, de akut amatőrizmussal közelíti meg a feladatot.

Nézzük csak. Adva van egy névváltoztatás. Körítve néhány aprósággal, ami viszonylag gyakran előfordul egy cég életében, logócsere, és ha már logócsere, akkor új névjegykártyák. Ennyi. Nem kell túllihegni. Vagy mégis:

A kritikus feladatra külön humán erőforrást eszközöltünk, (jó szokásunkhoz híven valószínűleg belső ismeretségi körből, szívességből, bár erre még nem derült fény, de ami késik nem múlik), és ami a legtermészetesebb: jó pénzért.

A fiatal, lelkes amatőr a bemutatkozást nem bízva a véletlenre igyekszik alapos és gyors munkát végezni, mégiscsak ezen múlik a kezdeti megítélése. Az első nap egy-másfél órás beszélgetést tartottunk a tennivalókról, ami alapján számára nem derült ki, hogy a névváltoztatással járó minden tennivaló alapvetően adminisztrációs feladat, így neki hozzá sem kellene szagolnia. Még a harmadik munkanapján is az derült ki egy leveléből, hogy azt képzeli, az alapító okiratban én fogom átírni az új cégnevet. Aztán a komolyabb kezdeti nehézségek nem szegték kedvét: a város egyik leghíresebb A kategóriás ügyvédjével dolgozunk, aki csak azzal levelezik-telefonozik-egyáltalánkommunikál, akit ismer, ergo vele nem. Persze én lelkesen továbbítom neki a levelezést, nehogy kiszorítva érezze magát a történésekből.

Hét elején a teljes sales-marketing osztály (4 fő) egy pps alapú naptár elkészítésén fáradozott, ami az új logónak a régi alól történő előbukkanását célozza, minden nap eggyel több kocka látszik a várva várt új featurából. Minden reggel lelkes marketinges aktivisták tépnek le egy lapot a naptárból. Ugyan mi a kommjuniti építés, ha ez nem? Az egyetlen apróság, ami elkerülte a figyelmüket az az, hogy a költözésnek köszönhetően holnaptól a cég munkatársai a másik bejáratot fogják használni, vagyis a naptár relatíve rossz helyen került kifüggesztésre. Sebaj.

Mire az ügyvéd elkészítette a beadásra váró cégiratokat, a kommunikáció még mindig nem indult meg az ifjú titán és az ügyvéd között, így újabb fwd követezett. Továbbítottam a tévhitét azóta is rendületlenül fenn tartó kollégának az ügyvéd levelét, amiben véleményezést kér az iratokra, és egyben a vezérigazgató levelét is csatoltam hozzá, amiben engem jelöl meg a további feladatok elvégézésére, aláíratás, satöbbi. Gondoltam nem leszek arrogáns, és nem teszem hozzá, hogy 'Köszi az eddigi törekvést, tedd végre takarékra magad', de azt reméltem, épeszű, diplomás, felnőtt embert egy ilyen levelet nem érthet félre. Tévedtem. A kolléga válaszolt, és kilátásba helyezte, hogy a továbbiakban nincs más teedőnk, mint minden nap felhívni az ügyvédet és sürgetni a papírok nyomtatását és aláírását. Utalva arra, hogy ez közös feladatunk, az övé és az enyém..

Egy: épeszű, diplomás, felnőtt ember olvassa el a leveleit és értelmezze azokat agykapacitásának megfelelően. Kettő: a város egyik leghíresebb ügyvédjét nem hivogatjuk minden nap egy aláírás miatt. Van fontosabb dolga. Három: különösen nem tesszük ezt akkor, ha az illető szóba sem áll velünk. Négy: mások dolgába nem avatkozunk bele, csak ha ő kér meg rá. Öt: nem pozicionáljuk túl magunkat. Ha manager feliratot találunk a névjegykártyánkon, annak örülhetünk csendben is. Hat: a napi feladatokhoz mérten válogassunk a ruhatárunkból reggelente. Különösen érvényes ez kis cégeknél. Ha nem muszáj, ne öltözzük túl a vezérigazgatót. Hét: a megoldásra váró feladatokat hozzuk alapvető összhangba a szituációval, amiben keletkeztek. 25 fős cég részére nem szükséges 'Rebranding Hírlevél 1' című körlevelet kiküldeni, az is elegendő, ha ebéd közben megosztod velük a tudnivalókat. Meg fogják érteni.

A felháborodásomat alátámasztandó alább közlöm azt a hírlevelet, ami végleg betette nálam a kaput. Íme:


Kedves XXX dolgozók, kollegák!

Amint arról már sokan értesültetek cégünk névváltoztatásra készül. Az eddig használt XXX Rt. nevét, YYY Rt-re változtatjuk. Ennek oka, hogy a Magyarországi leányvállalat minden tekintetbe szeretne azonosulni az YYY anyavállalattal, és egy erősebb egységesebb Brand létrehozását tervezzük.

Mi a Sales Marketing osztály dolgozói szeretnénk, ha mindenki részt venne, részt vállalna a névváltoztatási folyamatban és mindenki hasonlóképpen magáénak érezné az új cégnevet, mint ahogy azt tette az XXX esetében is. Igyekszünk mindenkit megfelelően tájékoztatni, arról, hogy hogyan is fog lezajlani a teljes folyamat.

Addig is, talán már találkoztatok a recepción elhelyezett kis naptárral, ami azt hivatott jelképezni, hogy meddig használjuk még az XXX nevet, minden nap egy lapot levéve fog feltűnni az új YYY logo. A teljes rebranding folyamat lezárulását 2005. szeptember 30-ára, péntekre tervezzük, amikortól már semmilyen formában nem kommunikáljuk az XXX Rt-t. Minden fontosabb eseményről egy hasonló Rebranding Hírlevélben fogok mindenkit értesíteni.

Ha bárkinek ötlete, hozzászólása vagy csak kérdése lenne, bátran forduljon a Sales Marketing osztály bármelyik dolgozójához, vagy W Á -hoz.

Köszönettel:
Sales Marketing osztály

Nincsenek megjegyzések: